Koken en bakken met peuters en kleuters

Koken en bakken met peuters. Deze peuter proeft alvast even voor een van hun lievelingsactiviteiten.

Kinderen helpen graag mee in de keuken. Dus ga vooral ook eens koken en bakken met je peuters of kleuters.

Als je samen met je kindje gaat koken, weet dan dat de eerste stap proeven is. Baby’s, dreumesen en peuters steken nog veel in hun mond. Hou hier dus ook rekening mee en zet de ingrediënten die niet geproefd mogen worden buiten hun bereik.

Inderdaad, peuters laten helpen is niet zo handig. Je gaat minder snel, je keuken is rommeliger op het einde en je moet ze de hele tijd goed in de gaten houden.

Maar dat samen koken heeft ook veel voordelen. Naast het feit dat we plezier maken in de keuken. Is het samen koken ook nog eens leerzaam.

Ga met een van de recepten aan de slag met je peuter en ontdek hoe leuk ze het vinden als ze zelf hun eten mogen bereiden.

Leerzaam

Je zou het op het eerste zicht niet zeggen, maar koken en bakken is educatief voor kinderen. Ze worden iets zelfredzamer. Ze leren zelf eten maken. Maar naast het puur culinaire stuk leren kinderen nog meer. Denk maar aan: woordenschat, begrijpend lezen, fijne motoriek, meten, wegen, tellen, creatieve vaardigheden, …

Woordenschat

Wanneer je begint te koken of te bakken met je peuter, ga je eerst je ingrediënten verzamelen. Door deze te benoemen leert je kindje ook nieuwe woorden. Groenten die het nog niet kende, bloem, suiker, …

Maar niet alleen de ingrediënten kunnen nieuw zijn. Er komen ook heel wat culinaire werkwoorden aanbod. Denk maar aan kneden, roeren, mengen, fijn snijden, toevoegen …

Of al het keukengereedschap: een lepel, vork, mes, mengkom, garde, zeef, vergiet, wafelijzer, … Zo zie je maar al bakkend en kokend wordt de woordenschat van je peuter als maar groter. En dat zonder er echt iets voor te moeten doen.

Nieuwe smaken ontdekken

Naast het feit dat ik zelf graag bak, is dit de grootste reden om met mijn zoontje(s) te gaan koken en bakken. Mijn oudste zoon is een kieskeurige eter. Hij lust bijna niets. “Champions vind ik niet lekker, vlees lust ik niet, …”: zegt hij dan. Natuurlijk wel de zoetigheden. Mama en papa zitten met de handen in het haar. Intussen blijft hij klein.

Met 1 jaar hem mee koekjes laten bakken, maar dat was geen succes. Dus we zijn simpeler begonnen. Hij mag tijdens het eten maken meehelpen. Door zelf mee te koken, is hij fier op wat hij gemaakt heeft en proeft hij ondertussen ook zo nu en dan een hap. Onder het mom alle beetjes helpen is dit toch al iets.

Na zoveel keer wortels klaar gemaakt te hebben. Vindt hij dit nu lekker.

Begrijpend lezen

Om een recept te kunnen volgen moet je verstaan wat er staat. Daarna moet je de geschreven tekst nog kunnen omzetten naar handelingen. Voor hele jonge kinderen is dit nog niet echt aan de orde daar ze nog niet kunnen lezen. Maar voor deze groep kun je voor simpele recepten werken met afbeeldingen. Dan zien de kinderen wat ze nodig hebben.

En is het al een voorloper op begrijpend lezen.

Rekenen

Bij het rekenen bij het koken gaat van iets simpel zoals het tellen van de eieren die je nodig hebt. Het meten en wegen van de ingrediënten, het omzetten van centiliter naar deciliter, tot het berekenen van ingrediënten zodat de taart in je bakvorm past. Zodat je geen taart maakt voor 10 personen zoals in het recept maar 1 voor 4 personen bijvoorbeeld.

Omdat het hier met peuters koken gaat het dan om het herkennen van hoeveelheden. En zeg maar het tellen tot 5.

Motorische vaardigheden

Bij het koken werkt je zoon of dochter vooral aan de fijne motoriek. Denk maar aan het roeren, kneden, vormpjes uitsteken, snijden, eieren splitsen, groenten en fruit schoonmaken, …

Hoe meer ze dit gaan doen hoe beter ze deze taken gaan uitvoeren. In het begin gieten ze de potjes leeg naast de mengkom, dan roeren ze te hard dat deeg uit kom klotst, … Maar al doende leren ze hun eigen krachten inschatten en worden we er steeds behendiger in.

Creativiteit

Ook creativiteit komt zeker aanbod bij het koken. Koken en bakken is creatief bezig zijn. Je maakt als het ware een gerecht dat jullie later samen kunnen opeten. Je kind kan zelf ook experimenteren. Hoe versier ik nu best mijn pannenkoek? Wat vind ik lekker? Wat voor ingrediënten gaan er samen?

Juist die ruimte is weer goed voor zijn eigen zelfbeeld.

Helpende handjes

Peuters vanaf 1,5 jaar helpen door:

  • Weegschaal aanzetten
  • Groenten of fruit spoelen (met water spelen)
  • Bloem, suiker, … in een kom scheppen tot mama stop zegt.
  • Zakje vanillesuiker leeggieten.
  • Roeren in het beslag
  • Snijden in zachte voorwerpen.
    (bijvoorbeeld banaan die je eerst door helft heb gesneden dat die niet wegrolt.)
  • Druiven van een tros trekken en kleine stukjes steel afhalen.
  • Proeven natuurlijk 😉

Tegen dat je peuter zo’n 2 jaar oud is kan hij ook helpen bij het inschenken van vloeistoffen bij het beslag. Hiervoor liet ik dit niet doen omdat ik dan niet zo goed kon achterhalen wat er bijgegoten was en wat niet als het morst.

Ik laat bij grote hoeveelheden vloeistof telkens kleine hoeveelheden bijschenken. Dit doe ik door ze een kleine maatbeker te geven met zo\’n 100 ml. Hiermee beperk ik ook de schade als het mis gaat. 😉

Peuters vanaf 3 jaar helpen door:

  • Hele eieren aan beslag toevoegen.
    Dit vergt wat extra vaardigheden ze moeten goed kunnen inschatten hoe hard ze het ei kapot moeten slaan zodat het niet in een keer op de grond ligt. En dan voorzichtig boven de kom openbreken zodat er geen stukjes schaal mee komen.
  • Rollen en kneden van deeg. En daar slakjes, bolletjes, … mee maken.
  • Figuurtjes in deeg duwen.

We hebben nu gekeken naar wat je peuter leert van het koken en bakken. Welke taken hij hierbij kan uitvoeren. Allemaal goed en wel. Maar wat maak je nu met peuters?

Recepten om met peuters te bakken

Ik heb ondertussen verschillende recepten staan die je kunt maken met je peuter. Neem hier eens een kijkje naar wat er allemaal mogelijk is.

Wil je nu meer koken en bakken met je peuters? Neem dan eens een kijkje bij mijn recepten voor kids.